A Covid-19 világjárvány jelentősen megváltoztatta a munkavégzés eddigi, jól ismert gyakorlatát és teret nyitott a home office-nak. Ezt akár a járvány pozitív hozadékának is tekinthetjük. Ami kétségtelen, hogy egyre többen dolgoznak otthonról vállalkozóként, ritkábban munkahelyük kötelékében. A hatékony home office-ban történő munkavégzéshez azonban egy kényelmes, jól felszerelt munkaállomásra mindenképpen szükségünk lesz. Jelen cikkünkben egy sokoldalúan használható dolgozósarok létrehozásához hozunk néhány tippet!
Minimum egy íróasztalra és egy székre mindenképpen szükségünk lesz, amelyeket érdemes a lakás legnyugodtabb, legcsendesebb zugában elhelyezni. Olyan helyre, ahol nem zajonganak a gyerekek és zavartalanul folytatható a munka. A kanapén, ágyon vagy az étkezőasztalnál történő munkavégzés nem szerencsés, hiszen sosem hoz jó eredményeket az, ha keveredik a munka és a családi élet.
Másrészt a más célra szolgáló bútorokon végzett munka az egészségre is ártalmas lehet. A legideálisabb, ha saját dolgozószobával rendelkezünk, ahol helyet kap az íróasztal, a szék és az egyéb irodai bútorok, kiegészítők, tárolók is. A legtöbb otthonban azonban erre nincs lehetőség, így más helyiségből kell „lecsípni” egy kis teret. A dolgozósarok a nappaliban kerül kialakításra a legtöbb esetben.
Ha a dolgozósarok a nappaliban kerül kialakításra, a bútorok kiválasztása során figyeljünk arra, hogy a szoba stílusa, színei megmaradjanak. Nem ajánlott kirívó, a szoba egészéhez nem illeszkedő berendezési tárgyakat választani. A legjobb letisztult, sokoldalúan használható bútorokra szert tenni.
Ez lehet egy kisebb méretű laptopasztal vagy egy számítógépasztal is attól függően, hogy milyen eszközt használunk. Egy sarokíróasztallal optimálisan kihasználható a rendelkezésre álló tér, helytakarékos és kompakt megoldásként szolgálhat. Főleg, ha polccal is rendelkezik. Az asztal mellett szükség lesz egy irodai székre is, amikor kialakításra kerül a dolgozósarok a nappaliban.
A komfortos, ergonomikus szék kiemelten fontos a munkavégzés során, hiszen nagyon nem mindegy az, hogy hogyan és min ülünk hosszú órákon keresztül. A szék megfelelő magassága és kilakítása biztosítani tudja, hogy megfelelő szögben nézzük a monitort és ne terheljük feleslegesen a hátunkat, a derekunkat, a nyakunkat és szemeinket.
Ha van elegendő hely, egy irodai konténer vagy polc is előnyös lehet. Ezeken elférnek a különböző iratok, irodai eszközök és minden szükséges kellék. A dolgozószoba a nappaliban akkor is kialakítható, ha még a lakás legnagyobb alapterületű szobája sem túl tágas. Egy falra szerelhető, felhajtható asztal elfér a legkisebb helyen is, a munka végeztével pedig szinte észrevétlenné válik majd.
Ha a dolgozószoba a nappaliban már adott, minden fizikai feltétele megvan a hatékony otthoni munkavégzésnek. Ennyire azonban mégsem egyszerű a dolog. A közvélekedéssel ellentétben a home office nem csak móka és kacagás, hiszen mentálisan megterhelő az, hogy önmagunk számára kell megteremteni a motivációt és pótolni a munkatársak társaságát. A másik, ami problémát szokott okozni, ha a dolgozószoba a nappaliban van, a család zavaró jelenléte, a csend hiánya, ami megnehezíti a koncentrációt. Az alábbi tippek segítségével azonban megteremthető a rend.
Az első és legfontosabb, hogy határozzuk meg a munkaidőt és pontosan tartsuk is azt be! A reggeli készülődés ráhangol a munkára, így érdemes rá otthon is sort keríteni. Napközben kerítsünk sort hosszabb testmozgásra, kiegészítésként pedig óránként keljünk fel a számítógép elől és járjunk egy kicsit.
A home office remek lehetőség, hiszen rengeteg időt és pénzt spórolhatunk az utazás mellőzésével, rugalmasabbá tehetjük a napjainkat és a családi életünkre is több figyelmet fordíthatunk. Az otthoni munkavégzést sem lehet azonban ész nélkül csinálni, a megfelelő fizikai és pszichés feltételek megteremtésére mindenképpen figyelnünk kell!